Kommentárok az Accrai Hitvalláshoz

Az úgynevezett Accrai Hitvallás kapcsán magyar reformátusok és testvéregyházak képviselői is megfogalmazták álláspontjukat. Ez jelenik meg azokban a kommentárokban és elemzésekben, amelyet a delegáció korabeli tagjai és keresztyén szakértők fogalmaztak meg a Confessio 2005/1. számában.

Bevezetés

A következőkben támpontként néhány kiegészítő megjegyzést szeretnék tenni, amelyek talán segíthetik a megértést, a továbbgondolást. Erre már csak azért is szükség van, mert a RVSZ tagegyházaként egyházunk is döntés előtt áll: sajátjaként tudja-e elfogadni a fenti szöveg megállapításait, helyzetelemzését, mi több, csatlakozni kíván-e a többek által már gyakorolt hitvallástételhez?

1. Bővölködő élet

A Református Világszövetség 24., Accrában (Ghána) tartott világtalálkozójának témáját igei vezérfonálként a jézusi mondás foglalja össze: „én azért jöttem, hogy életük legyen, sőt bőségben éljenek.”  (Jn 10,10). A találkozás célja az életnek Isten ajándékaként való ünneplése volt: csodálatos élmény volt megtapasztalni az afrikai keresztyének életigenlését, mélységes és örvendező Krisztus-hitét, vendégszeretetét és áldozatkészségét a számunkra nehezen elképzelhető nyomorúság közepette. A bovölködő testi, lelki, szellemi élet fenyegetettségét közvetlen közelről tapasztalhattuk meg. Ezt látva fogalmazódott meg saját felelősségünk, az összefogás sürgető volta, a tenni akarás a nagytalálkozón résztvevő 217 tagegyház mintegy 400 delegáltjában és 600 megfigyelőjében. Számos dokumentum látott napvilágot, több fontos közös ügyben köteleztük el magunkat. Ezt azért fontos megemlíteni, mert a jelenleg tárgyalt dokumentum talán azt a hamis látszatot keltheti, hogy a Világszövetség csak társadalmi kérdésekkel foglalkozik. Kétségtelenül fontos szerep jut a világ sorsát meghatározó gazdasági, társadalmi, ideológiai kérdések (emberi jogok, erőszak, nők egyenjogúsága, AIDS stb.) megvitatásának, és keresztyén hitünkből következő alternatívák megfogalmazásának. De emellett a teológiai és spirituális megújulás, a szétszakadozott református család egysége, református identitásunk közös megfogalmazása, a világméretű misszió, illetve az istentisztelet öröme (amelynek magával ragadó erejét magunk is megtapasztalhattuk számos alkalommal) egyaránt a napirend részei voltak.

2.  Processus confessionis

A nagytalálkozón elfogadott hitvallási nyilatkozat, ahogy azt a címe is jelzi, egy hosszú folyamat eredménye. A szövetségbe, együttgondolkodásra és közös cselekvésre hívás korábbi kezdeményezések után az 1997-es debreceni világtalálkozón hangzott el. A célja a világ jelenét meghatározó globális folyamatok mozgató erőinek, eredetének, tartalmának és következményeinek vizsgálata, illetve az igazságosabb világrend, a gazdasági és ökológiai igazságosság előmozdítása volt. A folyamat azonban nem csupán egy igazságtalan világrend felismerésében és az arra adott válaszlehetőségben áll (tanulásban és felvilágosodásban), hanem hitvallástételhez vezet. A processus confessionis új fogalma hivatott kifejezni az együttgondolkodásnak ezt a folyamatát. Ez a megnevezés a status confessionis, azaz a hitvallásos helyzet teológiailag elfogadott terminusából született. Ennek kiemelkedő példája, prototípusa az 1934-es Barmeni Nyilatkozat, amely a Német Keresztyének (Deutsche Christen) tévelygéseit a Szentháromság Istenbe vetett hit megvallásával utasítja vissza, ezzel a hit sértetlenségét, lényegét veszélyeztető hamis tanításnak, eretnekségnek kiáltva ki azt. Lényege, hogy amellett tanúskodjon, hogy nincs más evangélium, és nincs más kijelentés, csak Jézus Krisztus. Ő az Úr.

Az Egyházak Világtanácsa az 1998-as Harare-i nagygyűlésén maga is csatlakozott az RVSZ felhívásához. A gazdasági igazságtalanság és az ökológiai krízis valamennyi jelentős egyházi világfórum meghatározó témája azóta. Fontos megjegyezni, hogy nem lezárt folyamatról van szó, ahogy azt a dokumentum záró része is kifejezésre juttatja.

3. Hitvallás vagy nyilatkozat?

Az előzőeknek megfelelően többről van szó, mint nyilatkozatról, üzenetről vagy tanításról. Nem egy kiemelkedően fontos szociáletikai állásfoglalást tartunk kezünkben. Olyan kérdésként jelenik meg a gazdasági igazságtalanság és környezetrombolás, ami hitbe vágó, a hit lényegét érinti. A neoliberális gazdasági globalizáció tehát hamis tanításként, istentagadó ideológiaként kerül elutasításra. A dokumentum azzal indokolja ezt, hogy a világgazdasági folyamatokat meghatározó ideológia, kvázi-vallásként, kizárólagosságot követel magának, alternatíva nélkülinek tartja magát. A legélesebb vita pontosan ezen a ponton bontakozott ki: valóban hitvallásos helyzetről beszélhetünk? Ez a jelenség valóban az egyház hamis tanítása? Hiszen Barmen esetében, ahogy később, 1986-ban az Appartheid ideológiáját elítélő Belhar-i Hitvallásban, erről volt szó. A hitvallásos helyzet kikiáltásának célja egyébiránt a kezdetektől mozgatórugója volt a folyamatnak:

1995-ben Kitwe városában (Zambia) tartottak már egy regionális tanácskozást Református hit és gazdasági igazságosság címmel, ahol célként azt határozták meg, hogy az afrikai teológiai tapasztalatok alapján vallástételre hívjanak. Ebből is nyilvánvaló, hogy a dokumentumot elfogadók között többségében olyan teológusok és egyházi delegáltak találhatók, akik mindennapjaikban saját bőrükön tapasztalják meg az igazságtalan világfolyamatok életveszélyes hatásait. Az európai küldöttek nagy része mégis úgy látta, hogy nem valósul meg a hitvallásos helyzet, ezért a helyzet súlyosságát, a globalizáció jelenlegi formáját elfogadhatatlannak tartva a nyilatkozat, intés, manifesztum nevet javasolta. Bár a javaslatot a nagygyűlés nem vette figyelembe, a dokumentumot jelenlegi formájában néhány kivételtől eltekintve konszenzussal elfogadták.

 

4. Nem a liberalizmus a célpont

A dokumentum nem a liberalizmust általában ítéli el, bár ilyen hangok is hallatszottak a nagygyűlésen. A célpont a 9. pontban körülírt neoliberális ideológia, amelyik kizárólagosnak hirdeti magát. Ígérete szerint a korlátozás nélküli verseny, a nemzeti piacok megnyitása, a mind teljesebb gazdasági globalizáció a Föld népeinek felemelkedését eredményezi, a boldogság lehető legnagyobb mennyiségét, ahogy az utilitarista etikai szemlélet meghatározza saját maximáját. Ám ahogy az utilitarizmussal szembeni kritika arra hívja fel a figyelmet, hogy a boldogság és jólét halmozódása, mennyiségi növekedése nem jelenti annak igazságos, vagyis egyre több embert érintő elosztását, úgy a gazdasági gyarapodás is csak keveseket érint: azaz gazdasági erőközpontok alakulnak ki, tőkefelhalmozás és tőkespekuláció irányítja a világfolyamatokat. Ez pedig azt eredményezi, hogy hatalmas tömegek válnak a globális gazdasági struktúra áldozataivá, veszteseivé elsősorban Afrikában, Ázsiában és Dél-Amerikában. A dokumentum, mint sok hasonló elemzés, arra is rámutat, hogy napjainkra az így kialakult globális gazdasági rend összefonódott egy kulturális, politikai és katonai hatalommal. A piac nemzetközivé válásával az azt védő jogi és politikai struktúrák is globálissá váltak. Pontosan ebben van a helyzet súlyossága és összetettsége. A birodalom név is ezért merülhetett fel (Ld. 11. pont). A birodalom szó is vitát váltott ki, ennek köszönhetően pontosításra került sor: ezen kifejezésen  a gazdasági, kulturális, politikai és katonai hatalom egységesülését értjük . Nem nagy titok: az Amerikai Egyesült Államok ma az egyetlen olyan hatalom, akire ez a leírás illik (13. pont).

Némi feszültség tetten érhető a dokumentumban. A magyar delegáltak felvetésének nyomán a 19. pont ugyanis említést tesz a tervgazdaságokról, amelyek ugyancsak aláássák Isten egyedüli, legfőbb hatalmát, és ellentétesek Isten igazságos törvényével. Ezen a ponton mintha megtörne az egység, ahogy a 21. pontban is említést tesz a dokumentum minden, magát alternatíva nélkül valónak hirdető rendszerről. Ez azt sejteti, hogy nemcsak a neoliberális kapitalizmus sérti Isten szövetségét és a teremtményeinek javát. Kétségtelen tény, hogy ezeknek ma nincs olyan jelentős befolyásuk a világ sorsára. Ennek ellenére kérdés az, hogy milyen mértékben határozhatja meg hitbeli és teológiai ítéletünket a globális rend történelmi és szociológiai helyzetértékelése.

5. A teológiai érvek rövid összefoglalása

Mivel nem tisztem kritikai megjegyzéseket tenni, összefoglalásképpen leszögezhetjük: a dokumentum a neoliberális kapitalizmust nem csupán azért kritizálja, mert napjaink igazságtalan világrendjének kialakulásáért és fenntartásáért felelős, hanem olyan ideológiaként ítéli el, amelyik Isten szuverén teremtői akaratát sérti. Azaz, ha Istent választjuk, a hit döntésével a neoliberális ideológiát el kell vetnünk. Az ugyanis a Mammon megtestesítője, az igazságosság ellensége. Az elítélés alapjáról már szót ejtettünk. Lássunk néhány konkrétumot, pozitív kijelentést, amelynek fényében a jelenlegi rend (és ideológia) ellentmond Isten teremtői akaratának. A világ Isten háztartása, amelyért felelősséggel tartozunk. Senki sem kerülheti meg a rárótt felelősséget a teremtett világért és minden teremtményért. Isten ugyanis szövetséget kötött minden teremtménnyel, azaz az igazság, béke és áldás (bővölködő élet) nem lehet csak kevesek sajátja. Az a rendszer, amelyik a kevesek gazdagságát sokak szenvedése, kizsákmányolása és halála árán éri el, ellentétbe kerül Isten szövetségben kijelentett akaratával. Éppen ezért nem képzelhető el globális gazdasági és politikai rend globális igazságosság és felelősség, világméretű szolidaritás nélkül. A hatalommal bírók döntéseit a legkisebbek, a legelesettebbek érdeke kell, hogy meghatározza. Isten igazságossága az emberi rendet is arra kötelezi, hogy az igazságosság etikai normáját kövesse.

Mindebben kifejezésre jut az a keresztyén meggyőződés, hogy a krisztusi remény nem csupán lelki valóság, hanem a konkrét társadalmi-gazdasági megvalósulást keresi. Kérdés, hogy sikerült-e éppen ezeknek az alternatíváknak a felmutatása, nem maradt-e el a konkrét útmutatás. Hogy nem egyoldalú-e az ítélet? Egy bizonyos: a világméretű keresztyén összefogás, szövetség minket is arra kötelez, hogy szembe nézzünk ezekkel a kérdésekkel, és szakmailag, teológiailag megalapozott válaszokat keressünk. És ahogy a Református Világszövetség tagjai saját felelősségüket és mulasztásukat is megvallják, a liberalizmusnak is számot kell vetnie saját felelősségével, ideológiai gyökereivel, alapvető értékeivel, és ennek fényében értékelni a világ jelenlegi helyzetét. Egy hatalommal bíró ideológia nem kerülheti el, hogy saját hitvallását (bármilyen furcsán hangzik is ez pontosan a liberalizmussal kapcsolatban), saját törekvéseit nyíltan vállalja.

Ódor Balázs

Eredetileg megjelent a Confessio 2005/1. számában

 

Reformatus.hu a közösségi oldalakon

Asztali verzió