"Roma lányok továbbtanulási esélyeinek növelése"
Projekt kódszáma: EFOP-1.4.4-17-2017-00036
Projekt kezdete és vége: 2018.02.01-2020.01.31
Megvalósítás helyszíne: Dencsháza
Támogatás összege: 29 933 600 Ft
Támogatás intenzitása: 100%
Kedvezményezett neve: Magyarországi Református Egyház
Pályázati Iroda feladatai: pályázatírás, projektmenedzsment
A projekt azoknak a 10-18 év közötti roma lányoknak segít Dencsházán (Pécs és környéke), akiknél az évismétlés, a sok hiányzás, a szülő alacsony iskolai végzettsége és a rossz anyagi körülmények miatt kevés esély van, hogy elvégezzék az iskolát és munkát találjanak. Célunk az, hogy a programban részt vevő lányok sikeresen befejezzék az általános vagy középiskolát, legyenek céljaik, jövőképük, tovább tanuljanak egyetemen, szakképzettséget szerezzenek. Ebben a komplex szakmai programban tapasztalt tanári csapat - mentorok - segítik őket önismereti foglalkozásokkal, önbizalom-tréninggel, pályaorientációs képzéssel, "Motivátor" programmal - melyben pozitív életmintát adó roma nők tartanak előadásokat -, kombinálva a folyamatos egyéni és családi mentorálással, hogy az eredmények tartósak legyenek. Indikátorok: rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő roma lányok bevonása: 20 fő. megszervezett csoportfoglalkozások: 40 alkalom; bevont szülők: 30 fő.
Az első egy év történései.
A projektet 2018 februárjában kezdtük meg. Az első bevonás során 10 lányt bevonása történt meg a célcsoportból.
Nehézséget okozott a csoportot foglalkozásokat vezető szakemberek felkutatása kiválasztása. A kezdeti nehézségek után egy viszonylag kiegyensúlyozott és nyugodt megvalósítás indult meg.
A program adta lehetőségeket, célokat, feladatokat ismertettük a szülőkkel , mert a céljaink eléréséhez nem megkerülhető a családok megismerése, bevonása, ezért a személyes találkozásokat háromhavonta tervezztük, de szükség esetén ennél sűrűbben keresik fel a mentorok mentorálltjaikat és családjaikat.
A szülők és a gyermekek már nagyon várták a lányos programot. Lelkesen vesznek részt a nekik szóló foglalkozásokon, szívesen fogadják a segítséget, nagyon várják a folytatást.
A csoport működése heti rendszerességgel valósul meg, a lányok önismeretének és önbizalmának fejlesztése, motivációjuk erősítése, egyéni kompetenciák fejlesztése, a horizontális tanulás és a hátránykompenzáció biztosítása a cél.
Az önbizalom fejlesztés terén fontosnak tartjuk, hogy felismerjék saját értékeiket. Saját magukkal szembeni igényszintjük változzon, az önrendelkezési készségük erősítősödjön, ezáltal a családjukban és az életben elfoglalt helyzetük és szerepük tudatosabbá válik, a családi konfliktusokat jobban kezelik.
A foglalkozásokon olyan helyzeteket teremtettünk, melyek révén fejlődhetett önismeretük, önbizalmuk, kialakulhatott helyes énképük. Ezekhez többek között teszteket, szituációs játékokat, kommunikációs gyakorlatokat használunk fel.
Az önismeret fejlesztését szolgálják a szépítő foglalkozások. Szakembertől öltözködési és a kozmetikai tanácsokat kapnak. Ezek segítségével megtudhatják, hogy milyen formák és színek állnak jól az adottságaihoz és személyiségükhöz. Egy- egy terméket kipróbálhattak, arcuk rendbetételére.
Az önbizalom fejlesztését szolgálták a természetbeni támogatások, melyek révén lehetőségük van ruhatáruk felújítására, olyan alapdarabok , iskolai alapfelszereltség megvásárlására, melyek révén a környezetük jobban elfogadja őket, tanulásuk zökkenőmentessé válik. A lányokkal és szüleikkel a pécsi Árkádban vásároltunk.
A hátránykompenzáció foglalkozásain a tanulási stratégiák, a kommunikáció, a szókincs fejlesztés került előtérbe. A szóbeli kifejezőkészség fejlesztése azért kapott nagyobb hangsúlyt, mert a mai oktatásban az írásbeliség kap fontosabb szerepet. A pontos, körültekintő munkavégzés fontossága, a fegyelmezettség, következetesség, az információ szerzés lehetőségeinek feltárása, a lényeges, lényegtelen dolgok kiemelése kapott még prioritást.
Kiemelt feladatunk a pályaorientáció.Pályaorientációt segítő szakembert vontuk be a programba. Tájékoztatott az iskolarendszer változásairól, lehetőségekről. Felmérte a gyermekek képességeit, ennek megfelelően ajánlott szakmát.
A középiskolák által szervezett nyílt napon a Gandhi gimnáziumba látogattunk.
A szakmák találkozása: olyan pozitív életmintákat, életutakat mutattunk, amelyben roma származású nők mutatkoztak be, beszéltek életútjukról, megmutatva a gyermekeknek, hogy a szegénységből is van kiút. / Óvónő, ápolónő, tanító. / Munkahely látogatásunk alkalmával a helyi konyha szakácsaival és azok munkájával is megismerkedtünk.
Sport és szabadidős foglalkozásaink keretében Bárdos Ildikó testnevelő tanár az aerobic foglalkozásokat tartott. Bobó György Rommel irányításával - aki a FUND Alapfokú Művészeti iskola és a berkesdi Cigány Táncművészeti Egyesület tagja - a cigány tánc alaplépéseit sajátították el.
Kirándulásainkon a Pécsi TV-tornyot és hazánk egyik legnagyobb összefüggő tavát tekintettük meg. Deseda partján sétáltunk és növény és állatvilágával ismerkedtünk a központi épületben elhelyezett kiállító helyiségben.
Helyi táborunk első napján, a „Gasztro napon” különböző ételek készítésével foglakoztunk.
A második napon a „Bűnmegelőzés napján” a Szigetvári Rendőrkapitányság nyílt napjára látogattunk el, ahol megismerhettük a rendőrség munkáját, megnézhettük a fogdát.
A harmadik napon, a „Zene napján” Váradi Végh Edit zeneterapeuta vezetésével a csoportjáték- folyamatait, a csapatban dolgozáshoz, együttműködéshez szükséges készségeket fejlesztettük, melyek az önismeretet, az elfogadást segítik.
A negyedik napon „Vetélkedők napján” a korosztályuknak, megfelelő témában kaptak feladatokat.
Mozi látogatásainkon a kutyákról szóló filmeket néztünk/: Kutyaparádé, Ebbel szebb az élet/.
A mentori munkát segítette az, hogy felvettük a kapcsolatot az EFOP-1.4.4. megvalósítóival.
Az EFOP 3.1.7-16-2016-00001 Kiemelt projekt szervezésében zajló Bari Shej Jó gyakorlat, illetve Hálózatosodás műhelymunkákon megismerhettük más pályázók tevékenységét, jó gyakorlatát.
Együttműködés
Szoros kapcsolatot alakítottunk ki a helyben működő Gyerekházzal, Tanodával Valamint a „Még jobb adni” projekt csapatával.
A kapcsolódási pont minden esetben a család. A gyermekvállalások nagysága miatt ugyanaz a család érintett a gyermekházban, a tanodában,és a lányos programban, illetve a „Még jobb adni” projektben. Tehát a családokat komplex hatás éri.
EFOP 3.1.7-16-2016-00001 kiemelt projekttel is felvettük a kapcsolatot és részt veszünk a rendszeres adatszolgáltatásban.
Olvasta már?
-
Newsletter of the RCH - 17 December 2019
-
Tanoda létrehozása és működtetése országosan 12 helyszínen
Felzárkózási pályázatok EFOP-3.3.1-15-2015
-
Hazai (kis) projektek
.
-
Szeretett imádkozó fiatal Testvérek!
Fazekas László felvidéki református püspök gondolatai a 2019-es imaéjjelre.
-
A legnehezebb imatéma
Steinbach József dunántúli református püspök gondolatai a 2019-es imaéjjelre.