Mohóság és irigység
2015. október 02., péntekA Teremtés hete idei témáját, az éghajlati igazságosságot Nátán próféta Dávidnak mondott példázatán keresztül próbáljuk napról napra jobban átérezni. Sorozatunkban az Ökumenikus Teremtésvédelmi Munkacsoport által készített, gyülekezeteknek szóló segédanyag egy-egy írását adjuk közre.
„De ez sajnált a maga juhai és marhái közül hozatni, hogy elkészítse a hozzá érkezett vándornak" (2Sám 12,4)
A gazdag ember befogadja a hozzá érkező vendéget, meg is vendégeli, csak éppen nem a sajátjából. Könnyű és álságos a máséból ajándékozni, különösen ha nekünk is van, illetve volna, amiből adjunk. Más pénzén nagy lakomákat, luxusszállást, fejedelmi ebédeket és vacsorákat adni – ismerős képlet a múltból és a jelenből politikai rendszertől függetlenül a hatalmasok és a gazdagok világában.
Az sohasem valódi befogadás, amit mások, az adófizetők zsebéből adnak, még ha fogadásnak nevezik is az elegáns étkezést. A gazdag nem a saját vagyonából kínál, hanem a máséból. Nem a saját háza ajtaját nyitja meg, hanem mások éléskamráját. A szegények asztaláról ellopott falat – legyen az vállalati vagy világraszóló nagy fesztivál – ne menjen le a torkunkon. Ilyenben részt venni bűnös cinkosság, kínos képmutatás.
A vendégszeretetet, ami keleten halálosan komoly kötelesség volt –, mert lehet, hogy éhen-szomjan pusztul az utazó, vagy a vadállatok tépik szét, ha nem kap szállást és ellátást irgalmas emberektől –, mindenki gyakorolta saját népe tagjaival. Törvény volt rá. Jézus azt a hagyományt egy szinttel magasabbra emelte, és minden emberre kiterjesztette: „Aki kér tőled, annak adj, és ne fordulj el a kölcsönt kérőtől." (Mt 5,42) Pál apostol arról ír, hogy semmit sem hoztunk a világra, minden amit kaptunk, ajándék, minden kegyelem: „mid van, amit nem kaptál?" (1Kor 4,7) A vendéglátás a szeretet gyakorlása, krisztusi felelősség: osztozzunk abban, amink van! Azaz mások szükséglete dönti el, hogy jól élünk-e a javainkkal.
Keresztelő János szerint: „Akinek két ruhája van, adjon annak, akinek nincs, és akinek van ennivalója hasonlóan cselekedjék." (Lk 3,11) Hol vagyunk már a két ruhától? Nem két ruhánk van, hanem negyvenkettő. Jó lehetőség a természetes adakozásra a gyülekezeti vásár és az egyre többfelé nyíló adománybolt.
Könnyű és kényelmes szónokolni általában a menekültkérdésről. De megnyitjuk-e saját házunk ajtaját, vállaljuk-e az ellátását egynek is közülük, akár csak néhány hónapra? Ugyanakkor lehet valakit befogadni ismeretlenül is úgy, hogy személyesen nem találkozunk, de küldhetünk rendszeres anyagi támogatást neki. Ilyen kezdeményezés a kárpátaljai gyermekek „örökbefogadása"; és vállalhatjuk más földrészek gyermekeinek étkeztetését is.
Ha a kertünkben roskadozik a termés alatt egy fa, meghívhatunk hozzá másokat. Az irigy és lusta ember filozófiája az, hogy inkább rohadjon el a gyümölcs, de ne legyen másé! Ne sajnáljunk adni, amink van, és boldogok leszünk, mert mások öröme visszahat ránk!
„Isten azáltal, hogy Krisztus személyében megtestesült, megszentelte a halandó emberi természetet. Az emberi test így többé már nem csak »a bűnnek hajléka«, »hústest«, amely mintegy sírként tartja magába zárva a lelket, hanem a feltámadás örömének részese is, a Szentlélek temploma. Krisztus megszentelő műve pedig nem korlátozódik az emberi természetre: a természeti világ egyes elemeit is dicsőségének körébe vonta, a kegyelem csatornájává téve őket. Így válik az áldás forrásává a víz is, amely ugyancsak jelentős helyet kap az Egyház életében."
(A megszentelt víz. A Konstantinápolyi Egyetemes Patriarchátus Magyarországi Exarchátusának honlapja: patriarchatus.hu.)
Tények:
- Az illegálisan vadászott madarak olyan énekesmadarak (pintyek, nádiposzáták, pityer- és sármányfajok), amelyeket nemzetközi egyezmények és jogszabályok védenek. A mediterrán konyhai élvezetek érdekében végzett törvénytelen csapdázás ökológiai katasztrófához vezethet.
- A „Zöld Biblia" szerkesztőinek célja az volt, hogy a Bibliában megjelölték azokat a részeket, amelyek a teremtett világról szólnak. Több, mint 1000 olyan verset jelöltek meg, amelyekben Isten teremtményei (emberek, állatok, természet) elválaszthatatlanul összekapcsolódnak.
- Egy kiskategóriás autó hozzávetőleg 60 kilowattot fogyaszt országúton óránként, ami 75 rabszolga munkájával lenne egyenértékű. 2008-as adatok szerint úgy él egy magyar ember, mintha egész éven át 100 rabszolgája lenne.
Élő példák – „Csak Egyet" Szolgálat
A „Csak Egyet" Szolgálat egyházi fenntartású szociális intézmény, amely Isten gondviselése alapján és elhivatott emberek lelkesedése által és az egyházi jogi személyiséggel rendelkező Új Jeruzsálem Katolikus Közösség működtetésében végez missziós szolgálatot a hajléktalan és szegény emberek körében. 2011. január 1-én nyitotta meg a „Csak Egyet" Szolgálat segítőközpontját a főváros VI. kerületében a Király utca és az Izabella utca sarkán nappali melegedőként, ahol szociális szakemberek bevonásával segítenek a szegény embereknek az étkeztetésben, tisztálkodásban, munka- és szálláskeresésben, kórházi, anyaotthonokba, és rehabilitációs intézményekbe történő elhelyezésében. Céljuk Isten segítségével a teljes ember helyreállítása, önbecsülésének, méltóságának megerősítése. Azt, hogy Isten „résztvevője a projektnek" onnan is tudják, hogy nap mint nap látnak gyógyuló életeket: csodák történnek közöttük.
(www.csakegyet.hu)
Napi terv:
- Ma nem fogom bekapcsolni a tévét és a számítógépet, a telefonomat pedig kikapcsolom. Az így felszabadult időt szeretteim körében töltöm el.
- Ma én készítem el a vacsorámat, helyi termelőktől vásárolt termékekből, húsmentesen.
- Ezen a héten semmiféle PET-palackos ásványvizet vagy üdítőt sem vásárolok.
- Amíg működik és javítható, nem fogom lecserélni mobiltelefonom és más elektronikai eszközöm.
Olvasta már?
-
Ideje a megújulásnak
Vizuális, technikai és tartalmi szempontból is megújul egyházunk hivatalos honlapja. Az új Reformatus.hu-n már hosszú ideje dolgoztunk, annak elindításával is szeretnénk megkönnyíteni a járvány miatt az online térbe szorult egyházi életet: gyülekezeti tagjaink, közösségeink, intézményeink lelki épülését, tájékozódását, szolgálatát.
-
Istentiszteleti ajánlások a krízishelyzetben
A kommunikációs eszközökkel közvetített istentiszteletekhez, a húsvéti úrvacsorás alkalmakhoz és a temetésekhez ajánl istentiszteleti rendeket egyházunk Elnökségi Tanácsa.
-
Betörtek a debreceni Nagytemplomba
Egy harminc éves férfi imádkozni ment a bezárt Debreceni Református Nagytemplomba, majd rongálni kezdett március 30-án, a késő délutáni órákban.
-
Kezdődik a beíratási időszak óvodáinkban
A koronavírus-járvány miatt elektronikus úton elküldött szándéknyilatkozattal is beírathatjuk gyermekeinket a református óvodákba. A jelentkezési időszak április másodikán kezdődik.
-
Térjünk végre észhez!
Felborult az egyház megszokott életritmusa is a koronavírus járvány miatt. Fekete Károly tiszántúli püspök úgy véli, hogy a „maradj otthon!" jelszó tiszteletben tartása mindannyiunk érdeke, ezért bármennyire fájó, de szüneteltetik a személyes találkozásokat igénylő csoportos alkalmakat, istentiszteleteket.