Melanchthon viszonya a zsidósághoz
2010. április 20., keddAchim Detmers a szerzője annak a tanulmánynak, amely a reformáció két kiemelkedő személyének, a református Martin Bucernek és az evangélikus Philipp Melanchthonnak a zsidósághoz való viszonyával foglalkozik.
Melanchthon halálának 450. éves évfordulója alkalmából most a tanulmány főbb megállapításait közöljük. Detmers arra vállalkozott, hogy jobbára latin és német teológiai szövegek, valamint politikai megállapítások, előítéletek egybevetésével feltárja a wittenbergi és a strassburgi reformátor zsidóságról alkotott elvi álláspontját és gyakorlati viszonyukat hozzájuk. Elemzi, hogyan lehetett volna teológiai-exegetikai ismeretek birtokában a zsidóság iránti toleranciát még jobban megalapozni, illetve a zsidóságellenes előítéletektől túlzottan is megterhelt korukban az ennek megfelelő magatartást és viszonyt felépíteni. A reformáció korában Hessen tartomány képezett némileg kivételt a zsidóüldözés nagyon is tarka európai térképén. Josel von Rosenheim (1476–1554) „Vigasztaló irat” címen bátorította hitsorsosait ebben a helyzetben. Ez azon nagyon ritka iratok közé tartozik, melyek a reformációt zsidó szemszögből dolgozzák fel. Védelmezte a Német-Római Szent Birodalom területén élő zsidó közösségeket. Ennek az iratnak a felhasználásával készítette el tanulságos tanulmányát Detmers. A Vigasztaló irat szerzője, Rosenheim bízott abban, hogy Isten a „nagy fejeknek”, vezetőknek a Szentírásból megvilágosítja értelmüket, hogy aztán hitsorsosaihoz kegyelmesek legyenek és „ne üljenek fel a mérges kiabálásnak”, ami a zsidóság ellen felhangzik. A 1539-es frankfurti fejedelmi napon a nagytudású Melanchthon a zsidók védelmében szólt, s ezt reményteljes jelnek tekintette Rosenheim. A wittenbergi reformátor Izraelről szóló tanítását a kutatás kifejezetten Izrael-barátnak nevezi. A törvény és az evangélium viszonyát vizsgáló írásaiban Mózest egyenesen evangélistának titulálta. Álláspontját azonban Melanchthon a parasztlázadások miatt, melyek főként ószövetségi prófétai kritikára mennek vissza, módosította. Később annyira élessé vált kritikája, hogy „elvakult istenteleneknek” nevezte őket, akik az „ördög hatalmi területéhez tartoznak”. A zsidók szigorú szombattartását a cselekedetek általi megigazulási kísérletének tekintette. Szerinte a zsidóság tévedése az Írás hiányos ismeretével magyarázható. Melanchthon gyakorlati eredménytelenségét így indokolta: „Nem tudtam tanácsaim révén semmit sem elérni, mivel a fejedelmek kezét a zsidók aranya megkötötte.” (reformiert-info.de – 2010-04-19 – dr. békefy-röhrig klaudia – www.reformatus.hu)
Olvasta már?
-
Ideje a megújulásnak
Vizuális, technikai és tartalmi szempontból is megújul egyházunk hivatalos honlapja. Az új Reformatus.hu-n már hosszú ideje dolgoztunk, annak elindításával is szeretnénk megkönnyíteni a járvány miatt az online térbe szorult egyházi életet: gyülekezeti tagjaink, közösségeink, intézményeink lelki épülését, tájékozódását, szolgálatát.
-
Istentiszteleti ajánlások a krízishelyzetben
A kommunikációs eszközökkel közvetített istentiszteletekhez, a húsvéti úrvacsorás alkalmakhoz és a temetésekhez ajánl istentiszteleti rendeket egyházunk Elnökségi Tanácsa.
-
Betörtek a debreceni Nagytemplomba
Egy harminc éves férfi imádkozni ment a bezárt Debreceni Református Nagytemplomba, majd rongálni kezdett március 30-án, a késő délutáni órákban.
-
Kezdődik a beíratási időszak óvodáinkban
A koronavírus-járvány miatt elektronikus úton elküldött szándéknyilatkozattal is beírathatjuk gyermekeinket a református óvodákba. A jelentkezési időszak április másodikán kezdődik.
-
Térjünk végre észhez!
Felborult az egyház megszokott életritmusa is a koronavírus járvány miatt. Fekete Károly tiszántúli püspök úgy véli, hogy a „maradj otthon!" jelszó tiszteletben tartása mindannyiunk érdeke, ezért bármennyire fájó, de szüneteltetik a személyes találkozásokat igénylő csoportos alkalmakat, istentiszteleteket.