Szemléletformálás a vizuális nevelés tanítása során
2018. december 11., keddHogyan segíti a pedagógusokat a készülő művészettörténeti tanári kézikönyv? Erről és a vizuális nevelésben megjelenő református tartalmakról kérdeztük Molnárné Ötvös Tündét, a Debreceni Református Kollégium Gimnáziumának tanárát, a Református Tananyagfejlesztő Csoport vizuális neveléshez kapcsolódó helyzetelemző munkacsoport vezetőjét.
– Mikor csatlakozott be a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájába?
– Ha jól emlékszem, a tananyagfejlesztő projekt elindulása első pillanatától részese vagyok a fejlesztésnek. Szaktanácsadó mesterpedagógusként a Református Pedagógiai Intézet munkáját is segítettem és segítem, így kértek fel erre a munkára is. Kötelességemnek éreztem, hogy a református tananyagfejlesztés által kitűzött célokat – a református tartalmak összegyűjtését és rendszerbe foglalását – a saját tantárgyi területemen: a vizuális kultúra területén segítsem. Több, mint harminc éve tanítok a Debreceni Református Gimnáziumban, diákként is ott tanultam olyan történelmi időkben, amikor szó szerint a megmaradásért küzdött az egyház. A rendszerváltás óta nagyon sok új egyházi iskola kapott lehetőséget arra, hogy azt az evangéliumi szellemiséget közvetítse és tegye élővé, amit „hitvalló őseink” is éltek és tanítottak.
– Miben látja a református tananyagfejlesztés újszerűségét?
– Nagyon fontosnak gondolom, hogy a fejlesztés révén a református iskolahálózat tudatos működtetése, „hálózatosodása” erősödjön. Ennek a református egyházban nagy gyakorlata van: elég, ha csak a református iskolák partikularendszerére gondolunk. A reformáció kezdeti időszakában a tanítandó anyagtól kezdve az iskolai házirendig sok minden közös volt, így egymást tökéletesen tudták segíteni, még a személyi, vagyis tanári szükségletekről is egységben tudtak gondolkodni. Azt is tapasztalom, hogy nem könnyű azoknak a tanároknak a dolga, akik évekig dolgoztak állami iskolában, majd egyik napról a másikra református iskolában találták magukat. Ha lelkületileg el is tudják fogadni a református iskola képviselte keresztyén, krisztusi értékrendet, akkor is szükség lehet arra, hogy tantárgyak oktatásához segítséget kapjanak. Jó ma is tudni egymásról, ismerni egymás munkáját, érezni azt, hogy – akár a határon túlról is – fordulhatunk egymáshoz emberi és szakmai segítségért.
– Hogyan értelmezhető a református többlet a vizuális nevelésben?
– A többlet a vizuális kultúra területén a szimbólumok, jelképek, bibliai történetek értő feldolgozását jelenti. Gondolok itt a művészettörténet tanítása során megjelenő egyházművészeti alkotásokra, vagy az egyházi ünnepekhez kapcsolódó, illetve kapcsolható műalkotások elemzésére, dramatikus feldolgozására. Ezek a területek sok, eddig ki nem aknázott lehetőséget jelentenek a tanárok számára.
– Mennyiben hiánypótló az Ön által készített művészettörténeti segédanyag?
– A tanári segédanyag összeállításával az volt a célom, hogy az egyházművészeti alkotásokkal foglalkozva a személyes hit megélése is intenzívebb és tudatosabb legyen – diákoknak, tanároknak egyaránt. Meggyőződésem, hogy ahhoz, hogy a református egyházművészetet élő módon tudjuk közvetíteni, egyfajta szemléletváltásra van szükség. A tanári segédanyagban közös gondolkodásra buzdítottam az olvasót, hogy mindezeket átgondolva a környezetükben fellelhető és a diákok számára élő módon beépíthető egyházi tartalmakat tudatosan használják.
A könyvben tartalmi csomópontok jelzik azokat a témákat, amelyek az egyházművészet, illetve a vizuális kultúra kapcsán szóba jöhetnek: templomépítészet, szakrális tárgyak, papi és diákviselet, festett kazettás mennyezetű, vagy festett belső terű templomok képi világának elemzése, bibliakiadások tipográfiája; egészen a kortárs művészetig vezetnek az elemzések. Minden témához feladatok kapcsolódnak, egy részük a helyzetelemzésen munkálkodó tananyagfejlesztők munkája. Az elkészült anyag hangsúlyozza a keresztyén tartalmak tudatos pedagógiai használatát, és ezzel kapcsolatosan számtalan ötletet is ad mind a református, mind a nem egyházi iskolában tanítók számára is. Biztos vagyok abban is, hogy az anyagot tovább lehet és kell fejleszteni – például korosztályokra hangolva, vagy témánkként feladatbankokat készítve. Ez azonban már a jövő feladata.
Olvasta már?
-
Ideje a megújulásnak
Vizuális, technikai és tartalmi szempontból is megújul egyházunk hivatalos honlapja. Az új Reformatus.hu-n már hosszú ideje dolgoztunk, annak elindításával is szeretnénk megkönnyíteni a járvány miatt az online térbe szorult egyházi életet: gyülekezeti tagjaink, közösségeink, intézményeink lelki épülését, tájékozódását, szolgálatát.
-
Istentiszteleti ajánlások a krízishelyzetben
A kommunikációs eszközökkel közvetített istentiszteletekhez, a húsvéti úrvacsorás alkalmakhoz és a temetésekhez ajánl istentiszteleti rendeket egyházunk Elnökségi Tanácsa.
-
Betörtek a debreceni Nagytemplomba
Egy harminc éves férfi imádkozni ment a bezárt Debreceni Református Nagytemplomba, majd rongálni kezdett március 30-án, a késő délutáni órákban.
-
Kezdődik a beíratási időszak óvodáinkban
A koronavírus-járvány miatt elektronikus úton elküldött szándéknyilatkozattal is beírathatjuk gyermekeinket a református óvodákba. A jelentkezési időszak április másodikán kezdődik.
-
Térjünk végre észhez!
Felborult az egyház megszokott életritmusa is a koronavírus járvány miatt. Fekete Károly tiszántúli püspök úgy véli, hogy a „maradj otthon!" jelszó tiszteletben tartása mindannyiunk érdeke, ezért bármennyire fájó, de szüneteltetik a személyes találkozásokat igénylő csoportos alkalmakat, istentiszteleteket.