A Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon meghívására 1997 és 2010 után immár harmadszor tartották Miskolcon a református oktatási intézmények közös tanévnyitóját, immár másodszor Kárpát-medencei körben. Az ünnepségen Papp Kornél, a Zsinati Oktatásügyi Iroda vezetője számolt be a református oktatási rendszer állapotáról.
A 2017/18. tanévben 162 településen, 387 feladatellátási helyen, 289 köznevelési feladatot lát el 173 intézmény keretei között a református köznevelés. Intézményrendszerünkben 78 óvoda, 105 általános iskola, 34 gimnázium, 15 szakgimnázium, 6 szakközépiskola, 22 alapfokú művészeti iskola, 3 fejlesztő nevelést-oktatást végző gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai intézmény, 23 diákotthon, valamint 1 pedagógiai szakszolgálat, 1 utazó gyógypedagógusi hálózatot működtető és 1 pedagógiai szakmai szolgáltató intézmény működik. A többcélú intézmények száma 75. A 173 intézményt fenntartó 116 egyházi jogi személy közül 106 egyházközség.
A rendszerváltást követően 1990-ben indult újra az első három egyházi iskola hazánkban, 1991-ben – a volt egyházi ingatlanok tulajdonjogi rendezéséről szóló törvény hatásaként – megkezdődött a református iskolák rendszerének gyorsabb ütemű újjászervezése, idén pedig újabb 17 magyarországi református intézmény ad hálát újraindulásának 25. évfordulójáért.
Az 1992-ben újraindult intézmények:
• a békési Szegedi Kis István Református Gimnázium,
• a budapesti Julianna Református Általános Iskola,
• a Ceglédi Református Általános Iskola,
• a Debreceni Református Kollégium Általános Iskola,
• a Gödöllői Református Líceum,
• a gyulai Hajnalcsillag Református Óvoda,
• a kaposvári Lorántffy Zsuzsanna Református Általános Iskola,
• a Kisvárdai Református Általános Iskola,
• a kunszentmiklósi Baksay Sándor Református Gimnázium,
• a Mezőcsáti Református Általános Iskola,
• a nagykőrösi Arany János Református Általános Iskola,
• a túrkevei Kaszap Nagy István Református Általános Iskola,
• Mezőtúr 3 közoktatási intézménye, melyek 2010-ben egyesültek a Mezőtúri Református Kollégium keretei között,
• a 2002-ben megszűnt szabadszállási Szász Károly Református Diákotthon
• és a 2003-ban megszűnt budapesti TÁBITA Diakónusképző Szakiskola
1992-ben szerveződtek meg az egyházkerületi iskolaügyi szervezetek, s jött létre a Zsinati Iroda Iskolaügyi Osztálya – jelenlegi nevén a Zsinati Hivatal Oktatási Irodája – is P. Csikai Miklós vezetésével.
Szintén negyed százada jött létre a Felvidéken az első református intézmény, az Alistáli Magyar Tannyelvű Alapiskola – tájékoztatott Papp Kornél a tanévnyitón.
2017. szeptember 1-jével induló új intézményeink:
• a dunamelléki Madocsai Református Egyházközség fenntartásában indul az új tanévvel a Madocsai Református Általános Iskola,
• Budapest XIX. kerületében megkezdhette működését az Ady Endre Református Általános Iskola,
• Dunántúlon két új óvodával gyarapodhattunk: az Édenkert Pápai Református Óvodát és a Csillagkert Balatonarácsi Református Óvodát is a helyi egyházközség tartja fenn,
• Tiszáninnenen a Tiszaújvárosi Református Egyházközség vette át szeptember 1-jétől a Tiszaújvárosi Református Óvoda fenntartását,
• ehhez hasonló módon kezdhette meg működését a tiszántúli Kemecsén a Hétszínvirág Református Óvoda,
• a kisvárdai református iskoláról vált le az új tanév kezdetével a Nagyvarsányi Református Általános Iskola és Óvoda, szintén egyházközségi fenntartásban.
Összességében 7 új intézmény jött létre, ahol 5 helyen óvodát, 3 helyen általános iskolai feladatot látnak el. Új intézményegységek is megkezdik működésüket az új tanévben: a Bocskai István Református Oktatási Központ két középiskolával gyarapodott Budapest XXI. kerületében illetve Dunaújvárosban.
Megszűnt ugyanakkor 3 intézményünk önállósága: Makón egyesült a Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola. A kazincbarcikai Tompa Mihály Református Általános Iskola és a Tomori Református Óvoda pedig beolvadt az Irinyi János Református Oktatási Központba. Az „oktatási központ” a szakmailag és szervezetileg elkülönült intézményegységek hatékony együttműködését és fejlesztését lehetővé tevő új keret egyházunkban, melyet 2012-ben Halásztelken alkalmaztak először, majd 2013-ban Heves, 2017-ben pedig Kazincbarcika székhellyel jött létre egy új entitás.
Ebben a tanévben is folytatódik a református egyház két nagy projektje: a református köznevelési stratégia kidolgozása és a református tananyagfejlesztés. Utóbbiról a reftantar.reformatus.hu oldalon tájékozódhatnak bővebben.
Forrás: Oktatási Iroda, fotó: Dimény András