Tehetség és Kompetencia – Hatásunk és felelősségünk címmel pedagógus konferenciát rendeztek Miskolcon az egyházkerületi székházban a hétvégén. A konferenciát Ábrám Tibor nyitotta meg.
Tehetség és Kompetencia – Hatásunk és felelősségünk címmel pedagógus konferenciát rendeztek Miskolcon az egyházkerületi székházban a hétvégén. A konferenciát Ábrám Tibor nyitotta meg. A Tiszáninneni Református Egyházkerület főgondnoka elmondta, hogy ma már a kompetencia fejlesztés és a tehetség nem választható el egymástól. S bár kompetencia alapú oktatás és mérés nem szerepel a Bibliában, az a kép, ami bennünk él a kompetenciáról, az alkalmasságról, az a bibliai forrásból táplálkozva nagyon sokszor ott van a mindennapjainkban – nyilatkozta az Európa Rádiónak Dr. Kodácsy Tamás. A Károli Gáspár Református Egyetem egyetemi lelkésze az alkalmasság–alkalmatlanság kérdésében a legkisebb gyermek mítoszát is említette. A református lelkész szerint a nyitott szem és a nyitott gondolkodás az, amely meg tudja látni a megmutatkozó tehetséget. A lehetőségeket kell megteremteni, úgy, ahogy a tálentumok példázatában van leírva.
A tehetséggondozás országos és nemzetközi helyzetének értékelése kapcsán Sarka Ferenc, a Magyar Tehetséggondozó Társaság alelnöke Franz Joseph Möngs professzor megállapításához nyúlt vissza: Süt a nap a magyar tehetséggondozás egén! Ez azt jelenti – mondta az alelnök –, hogy Magyarország mind a tehetségkutatás, mind pedig a tehetség elméleti kérdése kidolgozásában magas szintet ért el és Európa vezető országai közé tartozik. Sarka Ferenc azt is hozzátette: bár az elmúlt időszakban nagyon sok törekvés irányult arra, hogy mindenki hozzájusson a minőségi oktatáshoz, az ország valamennyi intézményében még nem mindenki indul egyenlő eséllyel. Fontos lenne tehát mindenhol a képességek szerinti differenciálás.
A tehetségsegítő közösségek, egy jól működő iskola a mai társadalomban szigetet kell, hogy képezzen. Ezek olyan értékeket közvetítenek a gyermekek felé, mellyel az életben hosszú távon lehet érvényesülni – véli Dr. Csermely Péter. A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke szerint a szociális kompetencia az, ami nagyon hiányzik ma az országból. Egy olyan korban, amelyik alapvetően értéktévesztésekkel, értékválsággal terhes, ahogy a magyar kor jelenleg is ilyen, minden olyan közösség, amely értékeket hordoz, elképesztő módon felértékelődik. Nagyon kevés ilyen közösség maradt az országban – mondta a professzor, majd folytatta: a keresztyén/keresztény közösségek kiválóan jó példái ezeknek a szeretetteli, odafigyelő, hosszú távon gondolkodó, hagyományokat őrző és nagyon sok generáció tanulságait megőrző közösségeknek. Igazából csak egy értéket hordozó közösségben tud a tehetség fejlődni, mert csak egy értéket hordozó közösségben válik a tehetség értékké – zárta gondolatait Csermely Péter.
A Tiszáninneni Református Egyházkerület három iskolájában, szeptemberben már elkezdődött a kompetencia alapú oktatás, a Sárospataki Református Kollégium Gimnáziuma, Általános Iskolája és Diákotthona, a Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon, illetve a Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda azt vállalta, hogy a fő kompetenciák fejlesztése segítségével, az értékek átadásával készíti fel a diákokat a sikeres életre. Ezt a programot lejárta után öt évig kell majd folytatni.
Forrás: Európa Rádió
Fotó: Rácsok András