Mozaikok a múltból

2016. október 28., péntek

„A reformáció az élethosszig tartó tanulásról beszél, ez a kiállítás pedig segítséget nyújt, hogy olyan követei lehessünk ezeknek az értékeknek, melyek valóban előre mutatnak” – mondta Hafenscher Károly miniszteri biztos a Protestáns Iskolatörténeti Vándorkiállítás pécsi megnyitóján. A Református Tehetséggondozó Alapítvány szervezésében indult útjára az az interaktív, az interneten is elérhető vándorkiállítás, mely az elmúlt ötszáz év protestáns iskoláinak, tanítóinak és diákjainak történetét mutatja be.

A kiállítás első állomása a pécsi Dél-dunántúli Regionális Könyvtár és Tudásközpont, mely az október 25-i ünnepélyes megnyitónak is otthont adott. „Az elmúlt fél évezred iskolatörténetének mozaikszerű bemutatására vállalkoztak a szervezők, s ezek a mozaikok magukban hordozzák a reformáció üzenetét” – mondta köszöntőjében Papp Kornél, a Református Tehetséggondozó Alapítvány titkára. „Ez az ötszáz év mintegy tizenöt generáció életét öleli fel. A kiállítás mindannyiunk közös történetét mutatja be” – fogalmazott.

Hafenscher Károly miniszteri biztos, a Reformáció Emlékbizottság nevében köszöntötte a résztvevőket. „Az Emlékbizottság feladata, hogy megmutassa régi értékeinket és hozzá új értékeket tegyen, gazdagítva jelent és a jövőt.” Mint mondta, a kiállítás csodálatos illusztrációja ennek a szándéknak, mert egyedülálló módon mutatja be a reformáció kincseit. A vándorkiállítás nem öncélú, hiszen arról szól, mivel gazdagodott Európa és Magyarország a reformáció munkássága nyomán. „A reformáció újra felfedezte, hogy Jézus követőit tanítványoknak hívták. Az életforma, melyet a reformáció meglelt, a tanuló életforma” – tette hozzá.

A reformáció hatásai iskolarendszerünkre

„Nem lehet elégszer hangsúlyozni a reformáció döntő érdemeit a magyar kultúra megmaradása szempontjából” – fogalmazott Hoppál Péter, az Emberi Erőforrások Minisztériumának kulturális államtitkára, majd hozzátette, hogy a magyar nyelvű irodalom kibontakozásától a nyelvújításon át a reformkorig rengeteg történelmi tett mögött állt a magyar protestáns nép. Például Bocskai István, Kazinczy Ferenc, Jókai Mór és Ady Endre is e szellemi közeg ideológiáján nevelkedett és vált maga is Magyarország szellemi formálójává.

„A polgári értékrend alapjaiul szolgáló ismeretek és ideológiák homokba vetett gyöngyökké váltak volna a protestáns szellemiséget magában hordozó iskolahálózat, a tehetséges tanítók és diákok nélkül, akik később önmaguk is a reformációt továbbvivő alakokká váltak” – mondta az államtitkár. Ehhez szorosan hozzátartozik, hogy a magyar neveléstörténet és kultúrtörténet szempontjából sorsfordító a protestáns iskolák megjelenése, amelyek a magyar szellemi élet megmaradását segítették elő az elnyomás időszakában.

Gáborjáni Szabó Botond, a Tiszántúli Református Egyházkerület Gyűjteményei gyűjteményi igazgatója az ünnepek fontosságáról beszélt, arra utalva, hogy a reformáció ötszázadik évfordulója lehetőséget ad a visszatekintésre és a számadásra. A kiállítás kurátora röviden összefoglalta a reformáció hatásait oktatásra tett hatásait, melyben elengedhetetlen szerepe volt az egyetemes papság elvének és a nemzeti nyelv fontosságának.

Interaktív kiállítás

Az állami Reformáció Emlékbizottság támogatásával létrejött tárlat 37 molinó, 7 térkép, oktatási eszközök, hangfelvételek, interaktív táblák és egy rajzfilm segítségével állít emléket a protestáns iskolák elmúlt évszázadainak.

A kiállítás 2016. november 8-ig tekinthető meg a pécsi Tudásközpontban, az érdeklődők a kezdeményezés interaktív honlapján tájékozódhatnak a további állomásokról. A protestansiskola.hu weboldalon emellett elérhetőek a kiállítás anyagai, valamint bemutatkoznak napjaink protestáns fenntartású iskolái is.

Farkas Zsuzsanna, fotó: Vargosz

Reformatus.hu a közösségi oldalakon

Asztali verzió