Találkozót tartottak a Magyarországi Református Egyház oktatási intézményeinek vezetői és fenntartói az MRE Zsinati Székház tanácstermében. A november végi értekezlet célja az volt, hogy elsősorban a fenntartókat felkészítse a várható feladataikra, kötelezettségeikre és azok elvégzésére.
Az oktatásra vonatkozó törvények sokban módosultak az idei tanévre és ezek gyökeres változásokat hoztak magukkal. Ugyanakkor a törvényekhez, szabályokhoz tartozó végrehajtási rendeletek nagyon sokára készültek csak el és még mindig vannak közülük olyanok, amik kiadásra várnak. A találkozóval a szervezők azt akarták elérni, hogy főként az oktatási intézmények fenntartói egyértelmű információkat kapjanak arról, hogyan tudnak alkalmazkodni a módosuló feltételekhez és felkészülten várják a különböző várható ellenőrzéseket. A témára sokan voltak kíváncsiak, százhetvenen érkeztek a díszterembe.
Dokumentációs változások
A megnyitó áhítatot Szontágh Szabolcs lelkész tartotta, majd Nagy László, a Pest megyei Kormányhivatal közoktatási hatósági osztályának referense arról tartott előadást, hogyan kell átalakítani az oktatási intézményekben a dokumentációt, szervezeti működési szabályzatokat és házirendeket, valamint arról is szólt, hogyan kell az alapító okiratokat a Kormányhivatalokban nyilvántartásba venni.
Az oktatási intézményekre elsőként az alapító okiratok felülvizsgálata vár, aminek határideje december 31. Erre azért van szükség, mert több kifejezés változott. Például oktatási intézmény helyett köznevelési intézmény, alapfokú művészetoktatási intézmény helyett alapfokú művészeti iskola lett az új szakkifejezés. Emellett az egyházi oktatási intézményeknek államháztartási szakfeladat számokkal kell ellátniuk az általuk elvégzett oktatási, nevelési feladatokat. Ez a nyilvántartás eddig csak az állami intézményekre volt kötelező, ezt most kiterjesztették az államháztartáson kívülre is.
Az alapító okiratok elfogadása után, melyek határideje december 31. , annak nyilvántartásba vételét a Kormányhivataloknál a következő harminc napon belül kezdeményezni kell.
A következő nagy feladat a pedagógiai programok módosítása. Ehhez kapcsolódóan utólagos beszámolójában Papp Kornél, az MRE Zsinati Hivatal Oktatásügyi Irodájának vezetője elmondta, hogy itt nemcsak fogalmi változásokat kell átvezetni, hanem a teljes dokumentumot az új nemzeti alaptantervhez kell igazítani. Most fogják kiadni a kerettanterveket, aminek szellemében át kell alakítani az intézmények tantárgyi struktúráját. Ennek a határideje március 31. „Amikor az értekezletet tartottuk, akkor a jogszabály még a december 31-ét rögzítette" — jegyezte meg az Oktatásügyi Iroda vezetője, aki azt is elmondta, hogy a szervezeti működési szabályzatok átalakítása és a házirendek átdolgozása is a 2012/2013-as tanév feladata.
Ellenőrzések
A délelőtt másik előadója a Kormányhivatal Oktatási főosztályának vezetője, Merklné Kálvin Mária volt. Ő a Kormányhivatal által az oktatási intézményekben jövőben lefolytatandó ellenőrzésekről beszélt. Összefoglalta, mi a hatásköre a Kormányhivatalnak az egyházi iskolák vonatkozásában. Például a fenntartókat kétévente törvényességi ellenőrzés fogja érni, amiben azt vizsgálják, szabályos-e az alapító okirata az oktatási intézménynek, és azt a tevékenységet folyatatja-e, amit abban meghatároztak. A pedagógiai programot is hasonlóképpen fogják tanulmányozni. Megállapítják majd, hogy a gyakorlatban az intézmény a tevékenységet végzi-e, amit a pedagógiai programban megjelölt, és azt is megnézik, hogy a fenntartó ellenőrzi-e az intézményben folyó munkát.
További hatósági ellenőrzések várnak majd közvetlenül az oktatási intézményekre. Ezek lehetnek előre tervezett, átfogó tematikus inspekciók, de lehetséges lesz az ellenőrzés egyedi bejelentés alapján is. Az átfogó ellenőrzésben azt nézik meg, hogy a kollégiumi felvételi rendje szabályos-e, a bejelentés alapján például azt vizsgálhatják meg, titkosan kezelik-e a tanulók adatait.
A harmadik ellenőrzésfajtát 2013. szeptember elsejével fogják bevezetni, ez egy szakmai ellenőrzés lesz. Ezt Papp Kornél ahhoz hasonlította, ami a nyolcvanas évek végégig működött Magyarországon. A szakmai ellenőrzés magába foglalja majd az intézmény és a pedagógusok teljesítményének értékelését.
Várható módosítások
A délutáni időszakban tájékoztatást hallhattak arról a résztvevők, mi indokolja a Magyarországi Református Egyház közoktatási törvényének módosítását. A most érvényben levő református közoktatási törvény 1995. április 5-én született meg, az idei tanévben lesz nagykorú. Időközben két átfogó módosítás végeztek el rajta 1998-ban és 2005-ben. A Zsinat november 14-i ülésén úgy határozott, hogy a református közoktatási törvény módosítását az áprilisi ülésén ismét napirendjére tűzi. Az ok, magyarázta meg Papp Kornél, hogy az új köznevelési törvényhez és az ehhez kapcsolódó végrehajtási jogszabályokhoz alakítsuk a belső egyházi oktatási szabályainkat. Ugyanakkor lehetőség van arra, hogy végig gondoljuk azt is, hogy az intézmény rendszer számának megnövekedése következtében szükséges-e bármiféle stratégiai változtatást átvezetni a jogszabályba.
Az intézményfenntartók és -vezetők értekezletén finanszírozási kérdésekről is volt szó, erről Papp Kornél tartott előadást. Azt foglalta össze, hogy a 2013. évi költségvetési törvény mit sejtet a finanszírozás várható változásáról, bár mint mondta, konkrétumok még nem tudhatók. Az Oktatásügyi Iroda vezetője végigelemezte, mit jelent a bérfinanszírozás, mi a várható képlete, valamint azt is jelezte, hogy vélhetően az a 2013-as év első nyolc hónapjában, vagyis az idei tanévben még nem változik a finanszírozás. Tehát arra kell felkészülni, hogy csak szeptember 1-től fog megváltozni a finanszírozási rendszer.
Fórum
Az értekezlet fórum részében a fenntartók megfogalmazták azt az elvárásukat, hogy intézményeik számára továbbra is az eddig előírt hetvenkét órás határidő alatt utalják át az államtól az egyházhoz érkezett pénzeket. Ennek oka, hogy csak így tudnak megfelelni saját fizetési kötelezettségeiknek. Emellett azt is kérték, hogy a Zsinati Hivatal és az Egyházkerület segítsék a fenntartók munkáját. Ennek indoka az, tudtuk meg Papp Kornéltól, hogy sok esetben a fenntartók nem rendelkeznek olyan szakértelmemmel, ami a most aktuálisan előírt dokumentációhoz szükséges. Legfőképpen annak előzetes ellenőrzésben kérnek segítséget, hogy az intézmény a fenntartó által elvárt tevékenységet folytatja-e, azt amit az alapító okiratban megfogalmazott, illetve ami a pedagógiai programban jóváhagyott program szerint dolgozik-e az intézmény.
Kováts Annamária