Földrengés Haitin – ítélet, próba, jel?

2010. március 17., szerda

altMi történt Haitin? – tehetjük fel a kérdést, amikor olvassuk az újságok hasábjain és látjuk a tévék képernyője előtt ülve a sok borzalmat, amely a karibi szigetország életét jellemezte az elmúlt hetekben. Vagy pontosabban fogalmazva: Miért történt Haitin ez a pusztulás?

Az emberek többsége valószínűleg arra gondol, amire a katasztrófa megtörténte után talán mindenki: a szigetet földrengés rázta meg, amelynek erőssége azonban sokkal nagyobb volt az átlagosnál. A katasztrófa utáni hetekben azonban egyesek már más véleményeknek is hangot adtak. Ezek közé tartozik az amerikai tv-prédikátor, Pat Robertson, aki nagy megdöbbenést keltett azzal a kijelentésével, hogy „a földrengés Isten válasza volt arra, hogy a haitiek paktumot kötöttek az ördöggel”. Első hallásra valóban borzalmasnak tűnik, s rögtön hajlunk azok mellé állni, akik a texasi baptista prédikátornak, Robert Jeffressnek adnak igazat. A dallasi lelkipásztor az ABC adón az említett kijelentésről ugyanis így nyilatkozott: ”Abszolút arrogáns megállapítás, hogy Robertson Isten cselekvését ítéletként értelmezi az emberek cselekedetei miatt.” Ahhoz azonban, hogy megértsük Robertson kijelentését, tudnunk kell, hogy Haitin az ősvallás, a voodoo papjai még nemrég állatáldozatot mutattak be az ördögnek.

altAz előbbieket kiegészítve a következő szöveget is érdemes elolvasni: "Bár hivatalos statisztikák nem léteznek, a közfelfogás szerint Haiti lakosságának 80 százaléka katolikus, 15 százaléka protestáns – és 100 százaléka a vudu praktikák követője. A fekete mágiát még az Afrikából idehurcolt rabszolgák hozták magukkal, ám a praktikák nagy részét a gyarmatosítás korában betiltották. Bár az egyházak ádáz harcot vívtak ellene, a 20. században a voodoo varázslást egyre nyíltabban elfogadták a haiti kultúra egyik meghatározó elemeként. Mivel Haiti súlyos nyomorban szenved, rossz az egészségügyi ellátás és a politikai helyzet évek óta ingatag, az emberek szinte minden kérdésben voodoo papokkal és papnőkkel konzultálnak, beleértve a politikai problémákat is. Ez alól Haiti eddigi elnökei sem voltak kivételek." /Hetek Archívum 2004./

Nyilván vannak olyan személyek is, akik a katasztrófát nem Isten ítéleteként értelmezik, hanem azt mondják: mindez egyrészt próba, Isten próbára teszi Haiti népét, hogy hisznek-e őbenne. Másrészt az Úr figyelmeztetése azok számára, akik az ő parancsolatait figyelmen kívül akarják hagyni. Eszünkbe juthat erről Jób története, amelyet a teológusok úgy értelmeznek, hogy Isten Jóbot nem büntetni akarja, hanem próbára tenni illetve példának állítani mások számára. Nem mellékes megjegyezni, hogy a haiti földrengés érintettjei az imádságba „menekültek”. A katasztrófa utáni első vasárnapon az élők még a romos templomokba is elmentek, csak hogy könyörgést mondjanak.

altBizonyára kevesen vannak azok, akik az egészet az utolsó idők jeleiként értelmezik. Jézus az olajfák hegyén éppen arra figyelmeztet, hogy lesznek majd hamis próféták, háborúk, éhségek és döghalál, és lesznek földindulások. Nyilván ez a földrengés nem lehet a világ vége eljövetelének a kezdete, hiszen ő maga mondja: nem tudjátok sem a napot, sem az órát, amelyen az Embernek Fia eljön (Mt 25, 13). De lehet jel, amely figyelmeztethet arra, hogy Isten bármely órában eljöhet ítélni élőket és holtakat. „Azért legyetek készen ti is, mert amely órában nem gondoljátok, abban jön el az Embernek Fia” (Mt 24, 44).


Somogyi Botond

Reformatus.hu a közösségi oldalakon

Asztali verzió